حامد شایگان - گروه صنعت: در ماده ۶ برنامه ششم توسعه اعمال تخفیف‌های مالیاتی جدید را ممنوع کرده تا بتوان با کسب درآمد بیشتری از تولید از عارضه اقتصاد تک قطبی نفت فرار کرد و در مقابل نوسانات سیاسی مبتنی بر بازار بین‌المللی مقاومت بیشتری از خود نشان داد.

این دورخیز مجلس شورای اسلامی برای افزایش درآمدهای مالیاتی از نظر برخی کارشناسان در شرایط رکود اقتصادی عوارض دیگری دارد که نه‌تنها به کاهش تولید و درآمدهای مالیاتی ختم می‌شود بلکه هزینه‌های اشتغال دولت را نیز بالا می‌برد. در مقابل کارشناسان دیگری هستند که افزایش درآمدهای مالیاتی را در هر حالت به نفع تولید می‌دانند زیرا با افزایش مخارج دولت پروژه‌ها و خریدهای جاری و سرمایه‌ای دولت بالا می‌رود که برآیند آن رونق تولید است. قوانین مالیاتی ایران از فرانسه گرفته شده اما دلیل تفاوت میزان مالیات‌های پرداختی ایرانیان با دیگر کشورها به درآمدهای دیگر دولت برمی‌گردد. در ایران ثروت ملی نفت و گاز نیاز درآمدی دولت را تامین می‌کند و از آنجا که این درآمد ملی است و باید مردم نیز از آن بهره ببرند دولت به جای پرداخت مستقیم با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و ایجاد اشتغال و تخفیف‌های مالیاتی آن را جبران می‌کند اما در کشورهایی که درآمدهای نفتی ندارند درآمدهای مالیاتی بیشتری از مردم اخذ می‌شود. با این حال به منظور تحقق صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی، دولت در ماده ۶ لایحه برنامه ششم توسعه، اصلاح نظام درآمدی دولت با رویکرد قطع وابستگی بودجه به نفت را پیش گرفته که بر مبنای آن هرگونه تخفیف، ترجیح یا معافیت مالیاتی جدید در سال‌های اجرای برنامه ممنوع است. همچنین مطابق ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده ۳۰درصد عوارض دریافتی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای تامین زیرساخت‌ها و ارائه خدمات و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و نواحی صنعتی استان در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار می‌گیرد.

 


مالیات متناسب با رشد اقتصادی

مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در لایحه بودجه امسال نیز برای یک سال دیگر تمدید شد. سقف درآمدهای مالیاتی ۱۱۲هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه ۹۶ با رشد ۱/۸درصدی نسبت به سال ۹۵ نشان از رویکرد محتاطانه دولت دارد زیرا براساس پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی رشد اقتصادی ایران در سال ۹۶ در دامنه‌ای بین ۵ تا ۶درصد خواهد بود؛ رشدی که دیگر همچون سال ۹۵ متاثر از افزایش صادرات نفت نخواهد بود زیرا امسال میزان تولید نفت ایران به ۴میلیون بشکه در روز رسیده و درآمدهای دولت در این بخش به سقف خود رسیده و تنها نوسانات قیمتی نفت می‌تواند تاثیر مضاعفی داشته باشد بنابراین سال ۹۶ باید شاهد اثر تولید و خدمات بر رشد اقتصادی کشور باشیم که متاثر از سرمایه‌گذاری‌های بعد از برجام، تسهیل قوانین کسب و کار، گشایش بازارهای بین‌المللی و نوسازی صنایع است و در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود که درآمدهای مالیاتی دولت بیش از ۸/۱درصدی که دولت در بودجه ۹۶ پیش‌بینی کرده رشد داشته باشد. عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه گفت: براساس این مصوبه قوانین معافیت‌های مالیاتی همچنان برقرار است و تنها معافیت‌های مالیاتی جدید ممنوع شده زیرا باید از اقتصاد تک‌محصولی بیرون بیاییم و مالیات‌های منصفانه می‌تواند جایگزین مناسبی برای نفت باشد و از نوسانات اقتصاد که متاثر از وابستگی به درآمدهای نفتی است جلوگیری کند. حمیدگرمابی با بیان اینکه دولت در تعیین افزایش درآمدهای مالیاتی نسبت به پیش‌بینی رشد اقتصادی دست پایین‌تر را گرفته افزود: اگر افزایش مالیات‌ها در برنامه ششم توسعه متناسب با رشد اقتصادی و کمتر از میزان تورم باشد قابل قبول خواهد بود.

چرخه درآمد مالیاتی و تولید

 اقتصاد ایران در یک سال اخیر فضای متفاوت‌تری را نسبت به سال‌های نخست دولت یازدهم تجربه می‌کند؛ هرچند در همان سال‌های ابتدایی نیز تورم اقتصادی از ۴۰درصد در سال نخست به ۲۵درصد رسید و امروز این تورم در سال چهارم به ۸درصد رسیده و رشد اقتصادی نیز از منفی ۶/۸ درصد به مثبت ۸درصد افزایش یافته که این موضوع از نظر شاخص‌های اقتصادی موید خروج از رکود است. یک استاد اقتصاد در گفت‌وگو با گسترش صنعت نیز ضمن تایید این موضوع گفت: درحال‌حاضر ایران در رکود اقتصادی نیست زیرا وقتی مراحل رشد را در نظر می‌گیریم با وجود افزایش جمعیت سرانه تولید ناخالص داخلی سیر صعودی پیدا کرده هرچند ممکن است در بخش‌هایی رکود همچنان وجود داشته باشد اما درمجموع رونق اقتصادی حاکم است.

مهدی تقوی با بیان اینکه اگر اقتصاد ایران را با اروپایی‌ها و امریکایی‌ها مقایسه کنیم پرداخت مالیاتی مردم کمتر است افزود: دولت بیشتر هزینه‌های خود را از درآمدهای نفتی تامین می‌کند. از طرف دیگر با توجه به اینکه دولت درآمدهای مالیاتی را صرف ایجاد زیرساخت‌ها می‌کند تولید نیز بهبود می‌یابد زیرا در همان سال نخست ضریب مخارج دولت که بالا می‌رود تقاضا برای خرید کالا در نتیجه هزینه‌های دولت رونق می‌گیرد که به‌دنبال آن تولید و اشتغال افزایش می‌یابد. او با تاکید بر اینکه اثر دیگر افزایش درآمدهای مالیاتی دولت به صورت بلندمدت نشان داده خواهد شد افزود: برای طرح‌های عمرانی ممکن است تا ۵ سال اثر آن رخ ندهد اما درنهایت افزایش درآمدهای مالیاتی به طور غیرمستقیم به نفع تولید نیز هست هرچند وضع مالیات متناسب با این رشد اقتصادی و اینکه سود بنگاه‌ها چقدر افزایش یافته می‌تواند تولیدکننده را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال در همه کشورها تخفیف مالیاتی برای واحدهای تولیدی جدید در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند پایداری بیشتری در برابر نوسانات بازار به‌دست آورند. تقوی با برشمردن دیگر منافع افزایش درآمدهای مالیاتی افزود: وقتی دولت درآمد خوبی کسب کند بدهی به تولیدکننده‌ها نیز پرداخت می‌شود. در این مسیر دولت باید شرکت‌هایی که مالیات معوق دارند را تشویق کند تا سریع‌تر مالیات‌های خود را پرداخت کنند.

تولید؛ مرغ تخم طلای دولت

ایران با در نظر گرفتن ۱۰درصد مالیات بر ارزش‌افزوده نسبت به سایر کشورهای دنیا که بین ۱۵ تا ۲۵درصد مالیات بر ارزش‌افزوده یا مصرف دریافت می‌کنند پایین‌تر است. بنابراین در دنیا میانگین بالاتری نسبت به ایران دارند. عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با گسترش صنعت ضمن تایید این موضوع اظهار کرد: درحال‌حاضر سازمان امور مالیاتی ایران رسیدن به مرز مالیاتی کشورهای دیگر را هدف‌گذاری کرده زیرا در ۱۷۰ کشوری که سیستم مالیات بر ارزش‌افزوده اعمال کرده‌اند به شکل‌های مختلفی محاسبه می‌شود برای نمونه در امریکا مالیات بر ارزش‌افزوده وجود ندارد و به جای آن مالیات بر مصرف از مصرف‌کننده نهایی گرفته می‌شود اما مالیات بر ارزش‌افزوده ایران مالیات بر مصرفی است که به صورت مرحله‌ای از زنجیره تولید گرفته می‌شود و هرقدر مصرف بیشتر شود مالیات بر ارزش‌افزوده نیز افزایش می‌یابد. آرمان خالقی با تاکید بر اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده مشمول کالاهای مصرفی لوکس نمی‌شود افزود: تفاوت مالیات بر ارزش‌افزوده نسبت به مالیات بر مصرف این است که در مالیات بر ارزش‌افزوده با هدف اینکه دولت زودتر به درآمد برسد و در نهایت کنترل بیشتری روی چرخه تولید داشته باشد مالیات از چرخه نخست تولید مواد اولیه تا تولیدات پایین‌دستی اخذ می‌شود تا ضمن تکمیل جریان اطلاعاتی از فرار مالیاتی نیز جلوگیری کند. او با اشاره به اینکه در دنیا مالیات بر عملکرد با توجه به میزان درآمد و به‌صورت پلکانی محاسبه می‌شود تصریح کرد: در چنین شرایطی هرقدر درآمد بالاتر برود میزان مالیات نیز افزایش می‌یابد. تا جایی که دیده می‌شود در برخی شرکت‌های بزرگ تا ۵۰درصد نیز مالیات بر عملکرد پرداخت می‌کنند از این‌رو در قانون مالیاتی سال ۹۶ تاکید شده که بخشودگی مالیاتی ممنوع است. خالقی درباره دلایل تصمیم دولت برای ممنوعیت معافیت‌های مالیاتی گفت: از آنجا که در چند سال گذشته آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی، سرکوب افزایش قیمت‌ها و نیز بحث تحریم‌ها باعث شد تا درنهایت تولیدکننده‌ها نتوانند به تعهدات خود در قبال بانک‌ها، مالیات، تامین اجتماعی، گمرک و... عمل کنند و دولت نیز به‌طور متقابل به تولیدکننده بدهکار شد بنابراین بحث تهاتر بدهی‌ها و تعهدات تولیدکننده‌ها پیش آمد. مسئله اینجاست که اگر تولیدکننده نتواند بدهی به دولت را پرداخت کند جریمه می‌شود اما این موضوع درباره دولت صدق نمی‌کند و چرخه‌ای ناقص بین تولیدکننده و دولت به وجود آمده که به مشکلات دامن می‌زند. از این‌رو دولت به‌عنوان یکی از مقصران این فضای ناسالم باید بخشودگی مالیاتی را ایجاد می‌کرد و برای جبران خسارت بدهی‌های معوق خود باید تخفیف‌های مالیاتی اعمال می‌شد. همچنین باید در نظر داشت درحال‌حاضر اتفاق ویژه‌ای در اقتصاد کشور نیفتاده و دولتی که امروز درآمد پایینی دارد و گرفتار است با این طرح به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی است از این‌رو اجرای طرح ممنوعیت تخفیف‌های مالیاتی را می‌توان به «سر بریدن مرغ تخم طلا» تعبیر کرد زیرا دولت با تسهیل تولید درآمد بیشتری می‌تواند کسب کند اما با افزایش فشارهای مالیاتی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کند شده و دولت باید هزینه بیشتری برای اشتغالزایی داشته باشد.

http://www.sanatnewspaper.com/macro-industry/last-page/205-%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF.html

منبع : تولید ملی ـ افتخار ملیعارضه مالیاتی اقتصاد - گسترش صمت 95/10/5
برچسب ها : مالیاتی ,دولت ,مالیات ,افزایش ,درآمدهای ,تولید ,درآمدهای مالیاتی ,افزایش درآمدهای ,داشته باشد ,تخفیف‌های مالیاتی ,درآمدهای نفتی ,افزایش درآمد دانلود زيرنويس فارسي